Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

onsdag, august 08, 2007

Kompetent klimapanel

Global oppvarming, fremtidens katastrofe? - er en av debattene Protestfestivalen inviterer til. Og når man skal debattere det desidert "hotteste" temaet for tiden, klodens fremtid og mulige undergang - hvem inviterer du til å sitte i panelet for å øse ut av sin utømmelige kilde med kunnskap om temaet?

Jan Teigen, faktisk.

Og komikeren Jon Schou. Og dikteren Morten Øen.


Og nei. Jeg spøker ikke.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Jahn Teigen er mer kompetent enn Arthur B. Robinson.

Robinson er den tullingen som du heier på, og som har de "17.800 forskerene" i ryggen.

Robinson tror ikke det vil bli noen global miljøkrise fordi apokalypsen vil komme med Jesu gjekomst.

Robinson er også oppfinneren av den fantastiske "molekyl-klokka" som hindrer aldring! :-)

Mer om tullingen her:
http://www.sourcewatch.org/
index.php?
title=Oregon_Institute_of_Science
_and_Medicine

VamPus sa...

Øystein: Jeg tror den setningen skulle vært "Jahn Teigen er mer kompetent som musiker enn Arthur B. Robinson".

Du mener helt alvorlig at Jahn Teigen er en naturlig deltaker i en klimadebatt?

I så fall havner du vel lett i samme skrullingkategori som nevnte Herr Robinson.

Anonym sa...

Hø, hø, nei for all del - jeg mener ikke Teigen er en naturlig deltaker i en klimadebatt.

Men hvorfor mener du Robinson er det? Hvorfor er hans klimautspill mer interessante enn IPCC's?

Anonym sa...

Jeg kan iallfall ikke skjønne at Jahn Teigen skulle være en mindre naturlig deltaker i en klimadebatt enn det f.eks. Heidi Nordby Lunde og en god del andre "klimaeksperter" jeg har sett kommentere rundt om er.

Eller? Er det slik at folk som ikke er eksperter bare skal ta del i klimadebatter dersom de er enig med VamPus?

Anonym sa...

Jeg tror spørsmålet er på hvilket nivå denne klimadebatten gutta skal være med i, skal føres på. Trolig er vel det hele en eneste stor "gig" for å få oppmerksomhet rundt et tema som såvidt begynner å dø ut. Perfekt måte å få mediaomtale på er å dra med en gjeng med kjendiser, som de briefer opp på forhånd, til å lire av seg noen velformulerte kommentarer. Egentlig ganske smart spør du meg ;-)

Bjørn Inge

Anonym sa...

Jeg tror nå Teigen & Schou er mer kompetente til å lage litt show, enn det mange forskere og vitenskapsmenn er. Skal man ta en virkelig seriøs og vitenskapelig dikusjon om klimautvikling, blir det fort veldig, veldig kjedelig for de fleste av oss.

Samtidig tror jeg at det å lage show ut av temaet, neppe gavner saken på annen måte enn å få medieomtale. En vitenskapsmann jeg kjente en gang i tiden fortalte meg at han endret holdning fra Nei til kjernekraft til Ja, da IOGT vedtok at de var negative til kjernekraft. Han kunne ikke akseptere å stå på samme side som dem!

VamPus sa...

Øyvind: Lille venn - forskjellen er at dette er en bitteliten personlig nettside hvor jeg skriver om alt som faller meg inn. Jeg sitter faktisk ikke i et debattpanel som "seriøst" skal diskutere det som kalles vår tids største trussel.

Anonym sa...

Mitt nye motto er "Don't just do something, stand there!" og jeg bruker det mottoet aktivt på absolutt alle forslag om hvordan vi skal løse dette "problemet".

Anonym sa...

Det er jo søtt av deg å ta i bruk hersketeknikker, Vampus, "lille venn".

Du tar altså for gitt at Christianssand Protestfestival er et arrangement for tung vitenskapelig debatt?

Poenget er at Jahn Teigen og du og jeg har akkurat like stor rett til å delta i klimadebatter; og videre at det kan være vi alle faktisk har noe å levere i debatten. Også Jon Schau. Også Morten Øen.

Din tro på eksperter er imidlertid riktig sjarmerende, tatt i betraktning av at du tidligere ikke har gitt særlig inntrykk av å ha særlig tro på det flertallet av dem som faktisk er eksperter sier.

Unknown sa...

Ikke diss Teigen da.

http://bp2.blogger.com/_pbdXG_uJ7Og/RqfjcieLSYI/AAAAAAAAAHc/Z6NDIN_ECHY/s1600-h/072507164658.jpg

Jepp..han har sin egen plass!

Egoisten
- Åtgaumsforvaltar med goord om bysbarn

Milton Marx sa...

Jeg vil ikke utelukke Teigen i en klimadiskusjon uten å ha hørt hva han mener. Det er meget mulig han vet mye mer om klima enn f.eks. undertegnede.

(Meeeeen. Egentlig tror jeg ikke det. Hadde Teigen visst noe om klima, hadde han ikke bodd i Norge)

Anonym sa...

Kan jo hende dette henger sammen med Teigens årelange alternative approach?
Første jeg vet som bygget et pyramidehus i norge i allefall..

Anonym sa...

Teigen ble intervjuet i A-magasinet for noen uker siden - som entusiastisk eier av en ikke akkurat miljøvennlig SUV.
Til sitt forsvar kunne han nevne at han en gang hadde hatt en Corvette som brukte 2.7 liter på mila. SUVen var jo et framskritt i så måte.

På den annen side, Teigen lager mer moro enn f.eks Inger Lise Hansen i KrF.