Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

onsdag, mars 22, 2006

Kan veggiser drikke vin?

Neste klikk - som med denne reportasjen har skrevet seg ut av VamPus' linkliste for alltid - bringer i dag informasjon om at man som vegetarianer ikke kan drikke vin. Dette fordi det brukes animalske produkter i fremstilling (eller rettere sagt - i behandlingen) av vin.

Det er jo som å si at VamPus ikke kan kjøpe sko fordi de er laget av skinn. Noe som selvsagt bare er..eeh.. rasjonelt vås. Ikke drikke vin, du liksom...

Hah! Watch me!

16 kommentarer:

Milton Marx sa...

Drikk øl, for fanden!

Anonym sa...

Det finnes faktisk veggisvin! I enkelte veganerkretser går det stygge rykter om at enkelte viner tilsettes okseblod, men det vet jeg ikke.

Anonym sa...

Tror det er noe slags klareringsmiddel som tilsettes, som har animalsk opphav, som skal få grums og slikt til å synke til bunnen og deretter fjernes (men har ikke giddet å google dette). Du overlever sikkert dette også Vampus!
Når det gjelder okseblod, er jo det navnet på en vin som heter Egri Bikaver, så vidt jeg vet fra Ungarn. Ingen ville vel være dumme nok til å tilsette blod til vin. Så Mihoe, du burde holde deg til øl, som Milton foreslår...

Anonym sa...

Forsåvidt meg bekjent burde du da også holde deg unna Farris, og Olden. "Vann" som er flere tusen år, inneholder som regel dyr som dauer, og som bruker tusen år på å gli på breden før det havner i flaske som "sprudelwasser"....:-)

Det er rett og slett skjær ignoranse og trass at slikt ikke blir opplyst om i reklamen ---

Unknown sa...

I don't know about this but I love the good life... I eat, drink and be merry (even if I have to kill and eat some animals along the way). I will always be carnivorous.

I have respect for people who are vegetarians but goodness they are missing a lot!

Anonym sa...

gimme gimme VIN. Så det så.

(dessuten spiser jeg smågodt også dersom noen lurte)

Anonym sa...

Anonym: Jeg liker ikke øl, men drikker stort sett sprit så det er ikke noe problem. Men jeg er ikke så hysterisk når det gjelder dette, da jeg både spiser gelatin og spiser ost hvor det er benyttet løype.

Anonym sa...

Mihoe, tror det var gelatin jeg ikke fant ord for, takk for det. Drikker lite øl selv, for det går rett på vommen. Liker mye bedre en sterk G&T med lime!

Knut Albert sa...

Skal jeg være pirkete, så bruker de ofte slike klarningsmidler i øl også, i alle fall pilsen fra de store bryggeriene. Og det finnes så vidt jeg vet indiske vegetarianere som går med munnbind for ikke å fuste inn og svelge små insekter. Man kan i grunne ikke gjøre annet enn å ønske lykke til!

Elvis Bling Laden sa...

pjah. Det finnes knapt vegetariansersko, så det oppfatter jeg som et større problem. Jeg var i stockholm en tur, og der kjøpte jeg veggispølse i en pølsebod på vei hjem fra byen! Sånn skulle det vært her også!

VamPus sa...

Mihoe: frem til 1987 brukte de faktisk okseblod til klarning av vin. Nå bruker de et ekstrakt som kommer er animalsk, men som fjernes - men det kan være rester av det.

Delirium: jepp, gelegodt og Snickers står fortsatt på JA-mat lista :-)

Anonym sa...

Støtter deg i både konsum av vin og smågodt...med å innta det selv. Veggisliv uten vin? nope..

Guri sa...

Herre min hatt! Me er jo ikkje veganere heller då :p
Ja til vin!

Solan sa...

Hva med sånn gammeldags vin lagd på fotmoste druer, da? De fleste portviner, zum beispiel. Der må det jo være haugevis av døde hudceller og slikt, og det er jo animalsk - til og med kannibalsk.

Anonym sa...

Det kommer vel litt an på hvorfor du slutter med kjøtt det da.
Men hvis du gjør det fordi du ikke vill at dyr skal lide for din nytelse.
Ja da beklager jeg vampus. Men da eier du ikke ryggrad.
Har du tatt et valg må du stå for det. Det blir jo det samme. Nei foresten det blir værre.

Anonym sa...

Hmf. Hele debatten gjør at jeg synes det er innmari synd at PETA ikke lenger er hva de var.

"People Eating Tasty Animals"

:-)