Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

onsdag, september 28, 2005

Makt i de bloggende hender

Bloggforum, konferansen hvor VamPus forventer å se DEG i Oslo 1. oktober (komme da pusen), vil det diskuteres om det er noen makt i de bloggende hender. Nå vil fokuset primært ligge på bloggerne som samfunnsaktører, men det fikk VamPus til å tenke på noe annet. Noe heeelt annet. Nemlig sex.

Ja. Faktisk. Fordi - tenk litt på det. Vi som har semi-personlige blogger legger jo ut, hva skal man si - litt av hvert. Som P2 så subtilt uttrykte det "du legger jo ut alt, fra ting du har gjort i fylla til politiske innlegg." Jo, takk for det. Poenget er at selv om vi ikke identifiserer våre ofre for blogging direkte, verken venner, kollegaer eller andre, så blir de jo skrevet om. De har verken bedt om det eller vet nødvendigvis om det. Dessuten vet alle som har vært involvert i styrearbeid at "all makt ligger hos referenten". Det er vi som velger vinkling og fremstilling, hvilke detaljer som skal med og hva vi utelater. Det ligger betydelig makt i å kontrollere sitt eget rykte gjennom å være det første til å spre det. Skulle VamPyrella (brisen VamPus i dyp utrigning og høye hæler) plukke med seg et tilfeldig offer på by'n så er det ikke utenkelig at VamPus ville blogget akkurat det. Man spinner jo sin egen personlige urbane myte gjennom å publisere utdrag av sitt liv på nettet. Noen må jo gjøre det siden Se og Hør åpenbart ikke tar seg bryderiet..hrmph.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Avslutningen virket nesten som en oppfordring... kanskje noen av de som har kjent VamPus en stund burde samle sammen litt materiale og sende til Se og Hør? Det kan jo hende det er noen historier de ville tenne på.

Anonym sa...

Det finnes tross alt eit menneske i botnen av ein kvar blogger. Eit menneske med eit moglegeins ekstra sterkt markeringsbehov? Det er jo bloggingens blanding av person og kommentar som er interessant, ikkje korvidt bloggere er ein eller annan fjerde eller fjortande statsmakt. Eg fryktar mange bloggere har latt bloggen, for ikkje å snakke om hypen, gått dei til hovudet.

Ghost of Goldwater sa...

Jeg vet hvor du bor, og hvor katten din leker. Jeg bare nevner det.

Herodotus sa...

Forskjellen på en blogger og en blotter er at den ene legger ut sine tanker elektronisk mens den andre...

Tor Andre sa...

Hastur: La oss høre hva representantene for pressen mener og diskutere i hvilken grad bloggere lar hypen gå dem til hodet på Bloggforum :o)

Anonym sa...

"men det fikk VamPus til å tenke på noe annet. Noe heeelt annet. Nemlig sex."

Jaha, ja ;). Mulig jeg har fått et skjevt inntrykk, men det virker som om kvinnelige bloggere skriver utrolig mye om sex, i motsetning til mannlige bloggere, som så godt som aldri skriver noe om det samme temaet.

Hvis mine observasjoner stemmer med hva som er tilfelle, hva kan årsakene til denne tendensen være?

Anonym sa...

Tor Andre: La meg vere heilt ærleg her, og eg veit eg høyres skikkeleg teit ut no, men eg bryr meg ikkje om kva representantar for norsk presse meiner om blogging. Norsk presse er meistarar å blåse opp dei mest meiningslause ting til enorme proporsjonar. Eg mistenker dei simpelthen er redd for å snakke om noko alvorleg og viktig i frykt for å miste publikummet sitt.

Istadenfor forrådar dei sitt publikum og sitt oppdrag.

Medan eg kanskje vil erte bloggere som trur deira stemme er så viktige, så har eg intet anna enn forakt til overs for den såkalla 'frie' presse. Nei... eg lengter attende til dei dagane då journalistikken faktisk var eit yrke ein kunne vere stolt av.

Og eg er ekstra sur idag... kan vi ikkje snakke om prompevitsar istadenfor? ;-)

VamPus sa...

Om kvinnelige bloggere skriver mer om sex? Vet ikke, men jeg tror det er flere "personlige" blogger som er fra kvinner - og det påvirker både innhold og skrivestil.

JEG gjør det selvsagt bare for å skryte når jeg kan *glise*